کد خبر: 12526      |     تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۸/۲۲ - ۱۴:۵۹    

معاون سازمان توسعه تجارت : نیازمند فراهم آوردن زیرساختهای لازم برای جهش صادرات هستیم



پایگاه خبری فکر اقتصادی- نگاه ما بر این محور است که بخش کوچک تجاری ما که توان صادراتی کمتری دارد مشمول معافیت های جدیدی در بازگشت ارز حاصل از صادرات شود و البته اگر این بخشنامه جدید امروز ابلاغ شود، بهتر می توان راجع به آن نظر داد.

محمدرضا مودودی در نشست خبری گفت: صادرات در چند ماه ابتدای سال ٩٧ روند رو به رشد خود را داشته و در هفت ماهه نیز ١٣درصد رشد را تجربه کردیم و صادرات از مرز ٢٧ میلیارد دلار هم گذشت، پس کالاها با ارزش افزوده بالاتر صادر شده اند.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران افزود: صادرات صنعتی به ١٢میلیارد و ٤٠٠ میلیون دلار رسیده است و نرخ رشد خوبی را تجربه کرده ایم، صادرات فرش و صنایع دستی با ١٤ درصد کاهش مواجه شده که به دلیل توقف صادرات فرش به آمریکا بوده است.

وی ادامه داد: عراق رتبه اول کشورهای هدف صادراتی ایران را برای اولین بار به خود اختصاص داده و چین با ۱۱  درصد رشد، دومین بازار صادراتی ایران بوده است. کشورهای همسایه پتانسیل یکهزار میلیارد دلار واردات کالا را دارند و اگر ما بتوانیم بخشی از این بازار را تامین کنیم حتما می توانیم سایر بازارها را جبران کنیم. ایران به سیزده بازار همسایه، ٥٠ درصد صادرات خود را متمرکز کرده و شرایط فراهم است تا بیش از این نیز صادرات خود را به این بازارها گسترش دهیم. بخش صادرات به هرحال در شرایط تحریم و فشارهای خارجی خوب عمل کرده است.

مودودی به برگزاری نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران که آذرماه قرار است برگزار شود، اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه محلی برای معرفی پتانسیل های صادراتی ایران است و می تواند با حضور تجار خارجی کار را به شکل مناسبی برای معرفی پتانسیل های صادراتی ایران پیش برد.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران تحریم را فرصت مناسبی دانست و خاطرنشان کرد: هدف دشمن محدودسازی تجارت خارجی ایران است و آنها می خواهند دسترسی به درآمدهای ارزی ایران را محدود کند؛ اما فرصت برای تولیدکنندگان داخلی است تا به ساخت داخل عمق ببخشند و در غیبت واردکنندگانی که ایران را به عنوان نوزدهمین بازار بزرگ دنیامی شناسند، کار خود را توسعه دهند. صادرات البته نشانه خوبی است که نشان می دهد تولید ایران قابلیت خوبی دارد و باید سیاست های ارزی را با سیاست های تجاری همخوان کرد.

معاون سازمان توسعه تجارت ادامه داد: نگاه ما بر این محور است که بخش کوچک تجاری ما که توان صادراتی کمتری دارد مشمول معافیت های جدیدی در بازگشت ارز حاصل از صادرات شود و البته اگر این بخشنامه جدید امروز ابلاغ شود، بهتر می توان راجع به آن نظر داد.

وی در پاسخ به سوال دیگر مهر مبنی بر اینکه از هزار میلیارد دلار بازار صادراتی کشورهای همسایه، ایران چه میزان توانایی کسب سهم دارد، گفت: ما نیازمند فراهم آوردن زیرساختهای لازم برای جهش صادرات هستیم؛ چراکه در دهه هفتاد و در دوران جنگ زیرساختها برای تامین نیازهای ملی طراحی شده بود و زیرساختهای تجارت فرامرزی کمتر مورد تاکید واقع شده بود، ضمن اینکه غالب دیدگاهها، جایگزینی واردات بود که باید این مسیر تغییر کند.

مودودی ادامه داد: کمتر از ۵۰۰ شرکت ایرانی صادرات بالای ده میلیون دلاری دارند و تنها یک شرکت صادرات بالای یک میلیارد دلار دارد؛ در حالیکه رقبا شرکتهای متعدد بالای چند صدمیلیون دلار دارند.

همچنین در این نشست، قادری، مدیرعامل شهر نمایشگاهی آفتاب نیز گفت: تحریم بهترین فرصت برای صادرات است و در تحلیل واقع بینانه می توان گفت که تحریم منجر به جهش صادراتی بوده ایم؛ ولی اگر با فراغ بال بیشتری کار پیش می رفت و قفل و زنجیر صادرات را باز می کردیم، منجر به افزایش بیشتر صادرات می شدیم.

وی افزود: یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه این است که فعالان اقتصادی در این حوزه کار بیشتری انجام دهند.

همچنین مجید تکبیری، رییس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران نیز در این نشست گفت: موج سوم تحریم از سیزدهم آبان شروع شده و ما در قالب این نمایشگاه تلاش داریم تا فضا را برای افزایش توان صادراتی کشور فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران از ٢٢تا ٢٥ آذرماه برگزار می شود، گفت: برای دوازده گروه کالایی از جمله ساختمان، پتروشیمی، تجهیزات پزشکی، چرم، پوشاک، نساجی و صنایع دستی فضا فراهم شده تا به معرفی توانمندی های خود بپردازند، البته هدف دیگر تقویت بازاریابی برای بنگاههای کوچک و متوسط است.

 

استراتژی‌ها و برنامه‌های جدید برای ایران اکسپو ۲۰۱۸

مجید تکبیری مدیرعامل نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اظهار کرد: ایده برگزاری نمایشگاه ایران اکسپور به سال ۹۰ برمی‌گردد و هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه فراهم سازی زمینه لازم برای توسعه صادرات کشور بود.

وی افزود: با توجه به فضای تحریم‌ها در آن سال، نمایشگاه توانست دستاوردهای درخشانی از خود به جای بگذارد و دستاورد این نمایشگاه ورود ۴۱۱ تاجر و بازرگان به کشور و انعقاد ۷۰ قرارداد و تفاهم نامه بود.

تکبیری ادامه داد: دور دوم نمایشگاه که در آبان سال ۹۶ برگزار شد منجر به ورود ۵۷۳ تاجر و بازرگان از ۴۸ کشور دنیا و انعقاد بیش از ۱۰۰ تفاهم نامه و قرارداد تجاری شد.

مدیرعامل نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران همچنین برگزاری نشست‌های B2B را یکی دیگر از دستاوردهای ایران اکسپور ۲۰۱۷ برشمرد و گفت: ارزش دلاری تبادلات تجاری صورت گرفته در دوره قبلی نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران به ۲۰۰ میلیون دلار رسید و این عدد نشان دهنده تأثیر این نمایشگاه در توسعه صادرات کشور است.

وی تأکید کرد: با وجود شرایط تحریمی جدید، ما استراتژی‌ها و برنامه‌های جدیدی برای ایران اکسپو ۲۰۱۸ تعریف کردیم و در این نمایشگاه برای حضور۱۲ گروه کالایی بسترسازی شده است.هدف اصلیاین نمایشگاه، تقویت  صادرات برای بنگاه‌های کوچک و متوسط است تا بتوانند بازارهای صادراتی برای خود ایجاد کرده و یا بازارهای صادراتی گذشته خود را توسعه دهند.

تکبیری پیش بینی کرد: در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران در آذر ماه ۹۷، ۶۰۰ تا ۷۰۰ تاجر و بازرگان از ۶۰ کشور دنیا شرکت کرده و ۲۵۰ نشست B2B و در کنار آن بازدیدهای صنعتی از مجموعه‌های صادراتی صورت خواهد گرفت.

مدیرعامل نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران تأکید کرد: در نمایشگاه امسال گروه مترجمان در ۵ زبان دنیا شکل گرفته و همچنین معاونت حقوقی تشکیل شده است که هدف اصلی آن رصد قراردادهای نمایشگاه خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال باشگاه خبرنگاران که آیا شرایط تحریم‌ مانع ورود تجار خارجی به ایران نشده است، تصریح کرد: استقبال خوبی تاکنون از سمت تجار و شرکت‌های خارجی صورت گرفته و با کمک وزارت امور خارجه و برخی نهادهای دیگر این امر تسهیل شده است. همچنین با توجه به اینکه تصمیم گرفته شد بر روی پاسپورت افرادی که به کشور وارد می‌شوند مهر نخورد،  خارجی‌ها برای شرکت در این نمایشگاه  به راحتی به کشور وارد می‌شوند.

 

 

image_pdfimage_print
ارسال دیدگاه

نشریه
بانک و بیمه