از سال ۱۹۰۰ میلادی تاکنون اقتصاد و تمدن بشری دچار دگرگونی هایی شگرف شده است. سرعت تحولات در ۱۰۰ سال اخیر با هیچ زمانی قابل مقایسه نیست. اما در دو دهه اخیر با فراگیری اینترنت اقتصاد بر بستر اینترنت نیز شکل گرفته است. همانطور که هنر، ارتباطات ، علم و دانش و … نیز در […]

از سال ۱۹۰۰ میلادی تاکنون اقتصاد و تمدن بشری دچار دگرگونی هایی شگرف شده است. سرعت تحولات در ۱۰۰ سال اخیر با هیچ زمانی قابل مقایسه نیست. اما در دو دهه اخیر با فراگیری اینترنت اقتصاد بر بستر اینترنت نیز شکل گرفته است. همانطور که هنر، ارتباطات ، علم و دانش و … نیز در این بستر رشد و گسترش یافته‌اند، اقتصاد نیز بر بستری الکترونیک راه خود را پیدا کرده‌است.
بازاریابی یا مارکتینگ نیز جزیی از اقتصاد بوده و فی الواقع یکی از عوامل های اصلی رشد اقتصاد است. اقتصاد سنتی نیز در طول سالهای حیات خود هیچگاه از بازاریابی غافل نبوده و آن را در بستر خود پرورانده است. با شروع هزاره سوم و ورود انسان به عصر اینترنت دیجیتال مارکتینگ نیز چون طفل نوپایی پا به عرصه رقابت‌های اقتصادی گذاشت و در اندک زمانی کمتر از دو دهه خود غولی شد در برابر اقتصاد و بازاریابی سنتی.
حال تکلیف اقتصاد سنتی در برابر دیجیتال مارکتینگ چیست؟ آیا باید از آن کناره گیری کند و همچون اکثر گزاره های سنتی به مقابله با آن به مثابه امری مدرن بپردازد؟
در صورت بروز چنین رویکردی در مرحله اول اقتصاد سنتی خود را ازحضور در برابر دیدگان سه میلیارد مشتری که هر یک به نوعی به اینترنت دسترسی داشته و در شبکه های اجتماعی حضور دارند، محروم کرده است.
خسارت دوم زمانی روی می دهد که بدانیم دیجیتال مارکتیگ ابزاری است به مراتب ارزانتر از ابزار تبلیغات سنتی. پس با این کار اقتصاد سنتی بر هزینه های خود نیز افزوده است.
هنگامی که شما محتوا تولید می کنید یعنی آن که سعی در اثر گذاری بیشتری دارید. پس در این صورت اقتصاد سنتی اثربخشی تبلیغات خود را نیز به مراتب کمتر ساخته است.
مخاطب فراوان، هزینه پایین و اثر بخشی فراوان می تواند بسیاری از چالش‌های را که اقتصاد سنتی با آن درگیر است حل یا ترمیم کند. عموما اقتصاد سنتی با محافظه کاری تعریف شده و بخش عمده ای از روش ها و مناسبت ها سال ها بدون کوچکترین تغییری به راه خود ادامه می دهند.
جبهه گیری همیشگی نسل گذشته در برابر نسل نو و حفظ ساختارها در برابر تغییرات همگی تقریبا جزو لاینفک اقتصاد سنتی است. اما اینترنت و دیجیتال مارکتیگ دیگر نه یه انتخاب بلکه یک اجبار شده است.
گویی شما می خواهید در عالمی زندگی کنید که زبان ساکنان را نمی دانید! این عالم جهان کنونی است و زبان مردمان آن اینترنت است. به طور یقیین مناسبت ها در اقتصاد سنتی زودتر از تمامی انتظارها عوض شده و به امری اجباری مبدل می شود.
دیجیتال مارکتینگ ارزان اما پیچیده و محتاج به علم روز است. ابزارهای آن رایگان اما نیازمند تخصص فراوان است. نتیجه گیری و ابزار سنجش آن بسیار سریع اما اشتباهات تاوان زیادی دارد و در حقیقت از آن شمیشیری دو لبه ساخته است.
اما در این تغییر و تحول همانند اکثر تحولات برنده کسانی هستند که زودتر وارد شده و توانسته اند خود را با واقعیات تطبیق دهند.

 

کاوه ملک زاده

image_pdfimage_print

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد