شرکت کرمان موتور که در فهرست بانک مرکزی از بزرگ‌ترین دریافت کننده‌های ارز دولتی در سال ۹۷ بود، در شش‌ماهه گذشته تولید مدل‌های هیوندای و لیفان را به طور کامل متوقف کرده و ادامه تولید سایر مدل‌های آن نیز تحت تاثیر توقف فعالیت کولن بانک چین قرار گرفته است. به تازگی فهرستی از شرکت‌های که […]

شرکت کرمان موتور که در فهرست بانک مرکزی از بزرگ‌ترین دریافت کننده‌های ارز دولتی در سال ۹۷ بود، در شش‌ماهه گذشته تولید مدل‌های هیوندای و لیفان را به طور کامل متوقف کرده و ادامه تولید سایر مدل‌های آن نیز تحت تاثیر توقف فعالیت کولن بانک چین قرار گرفته است.

به تازگی فهرستی از شرکت‌های که بیشترین ارز نیمایی را دریافت کرده‌اند منتشر شده و نام کرمان موتور  نیز به عنوان یکی از بزرگ‌تریندریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی در آمار بانک مرکزی آمده است، هرچند این شرکت‌ها در زمان واردات سی کی دی مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز نیمایی به نرخ ۹۵۰۰ تومانی را پرداخت کرده‌اند، اما از آنجایی که شرکتهای خودروساز دیگری نیز شرایط مشابه آن‌ها را دارند و نتوانسته اند به این میزان ارز دریافت کنند و یا حتی قطعه سازان که در اولویتی بالاتر از آن‌ها قرار دارند این موضوع را بیشتر در حاشیه قرار می‌دهد.

در واقع ابتدای سال گذشته با تشدید تحریم‌ها، دولت ارز نیمایی را به عنوان راه‌حلی برای کنترل قیمت در بازار خودرو و تأمین مواد اولیه برای خودروسازان و قطعه سازان اجرایی کرد، اما این اقدام، نه تنها باعث حفظ قیمت خودرو در بازار ایران نشد، به رانت‌ها نیز دامن زد. به عبارت دیگر در آن زمان بانک مرکزی به‌منظور مدیریت بازار ارز، کالاهایی مشمول تخصیص ارز نیمایی  را به چهار گروه تقسیم کرده بود که قطعات خودرودر گروه چهارم قرار داشت و برای واردات کالا مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند و  همین مساله باعث هجوم بسیاری از شرکت‌ها برای دریافت این ارز شد و از طرف دیگر خودروسازان قیمت خودروهای خود را بالا بردند و در نهایت دولت تصمیم گرفت مابه‌التفاوت ارز تخصیصی به این شرکت‌ها را متناسب با نرخ ارز نیمایی دریافت کند.

شرکت کرمان موتور که یکی از مجموعه‌های زیر نظر هلدینگ و شرکت عمران کرمان است و به نظر می‌رسد با ارتباط و نفوذی که مدیران دولتی و عالی کرمانی دارند، این شرکت اوضاع خوبی برای دریافت ارز داشت و علاوه بر واردات و مونتاژ خودروهای چینی، نمایندگی مونتاژ خودروهای شرکت هیوندایی کره جنوبی را نیز گرفته بود و در شش‌ماهه ابتدای ۹۷ به تولید این محصولات کره‌ای نیز پرداخت اما با تشدید تحریم‌های آمریکا، این شرکت از شهریور ۹۷ دو برند هیوندای و لیفان را از سبد تولیدات خود حذف کرد.

به عبارت دیگر طبق آمار، این شرکت تا پایان شهریور ۹۷، بیشترین تیراژ را به مدل‌های جک اختصاص داد و این در شرایطی بود که تولید لیفان، تولید هیوندایی النترا و هیوندایی I۱۰ و هیوندایی I۲۰ در این شرکت متوقف شد. البته کرمان موتور تا قبل از توقف تولید توانسته هفت هزار و ۴۲۰ دستگاه هیوندایی اکسنت را مونتاژ کند.

چالش ترخیص سی کی دی از بنادر چین

محصولات کرمان موتور سال گذشته با ارز نیمایی برای خودرو جک S5 قیمت ۱۲۳ میلیون تومان تولید می‌شد، اما بعد قیمت تولیدی آن را ۲۳۵ میلیون تومان تعیین کرد و به نسبت قیمت خودرو X60 و خودرو S3 و… نسبت به نسبت افزایش داد، البته در حال حاضر شرکت کرمان موتور خودرو جک S5 مدل ۹۷ را با قیمت ۳۳۰ میلیون تومان و مدل ۹۸ را ۳۵۰ میلیون تومان می‌فروشد که تقریبا می توان گفت در یک سال گذشته تورم برای این مدل خودرو ۳۰۰ درصد بوده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران  با تائید اینکه این خودروساز بیشترین ارز دولتی را در سال ۹۷ دریافت کرده است،گفت: متأسفانه در شرایط کنونی به دلیل عدم همکاری کلون بانک چین «سی کی دی» های وارداتی شرکت های مونتاژ کار با مشکل مواجه شده است، از این رو این شرکت نیز در ادامه با چالش‌های مواجه می‌شود و در شرایط کنونی نیز خودروهای نیمه ساخته زیادی دارد.

احمد نعمت‌بخش با بیان اینکه شرکت‌های چینی نیز متأثر از تحریم‌های آمریکا فعالیت خود را با ایران کاهش داده‌اند، تصریح کرد: به طور قطع مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی قطعه سازان داخلی نیز به محدودیت تولید شرکت‌های مونتاژ کار دامن خواهد زد.

در حال حاضر این شرکت دو آگهی پیش‌فروش خودرو برای جیلی جی سی ۶ با قیمت ۱۳۸ میلیون تومان و جک اس ۳ را با قیمت ۲۱۰ میلیون تومان و تحویل سه ماه منتشر کرده است، حال باید دید که با بروز مشکلات ناشی از واردات قطعه از چین چه مشکلاتی بر سر راه مشتریان این شرکت به وجود می‌آید و آیا تخصیص آن میزان ارز دولتی به این شرکت کارکردی برای ادامه تولید آن خواهد داشت یا خیر، چراکه خبرها حاکی از این است که این شرکت در حال حاضر برای تولید با مشکلاتی مواجه است.

پیش از این نمایندگان مجلس نیز نسبت به چگونگی عملکرد شرکت‌ها در قبال ارز دولتی معترض بودند، برای نمونه عباس پاپی‌زاده اعلام کرده است« انتظار می‌رود وقتی ۵۶ هزار میلیارد تومان منافع کشور به دلالان و واردکنندگان اختصاص می‌یابد شاهد افزایش قیمت کالاها نباشیم که عملاً این‌گونه نبوده است.»

در حال حاضر کرمان موتور خود به یک هلدینگ خودرویی تبدیل شده و مالکیت و سهام برخی شرکت‌های واردکننده دیگر را نیز در اختیار دارد و از طریق شرکت‌های دیگر نیز سهم بالایی از دریافت ارز دولتی داشته و امروز در همه شرکت‌های زیر مجموعه خود به نوعی وابسته به واردات سی کی دی از شرکت‌های چینی است و با توجه به اینکه شرکت‌های این کشور نیز به دنبال تبعیت ازتحریم‌های آمریکا علیه ایران هستند، مشخص نیست استراتژی این شرکت برای آینده چه خواهد بود، چراکه در حال حاضر تولید مدل‌های کره‌ای را به طور کامل متوقف کرده و تولید چند مدل خودروی چینی را نیز از سبد تولیدات خود حذف کرده است.

نویسنده: حامدشایگان

image_pdfimage_print
دسته بندی: اقتصادی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

This site is protected by wp-copyrightpro.com