فکراقتصادی: نیاز نظام بانکی به ارائه خدمات نوین، بانک سینا را به توسعه پرشتاب بانکداری الکترونیک سوق داده و بررسی عملکرد این بانک در این حوزه نیز نشان دهنده موفقیت بانک سینا در ورود به عصر بانکداری الکترونیک است. به گزارش فکر اقتصادی یکی از چالش های پیش روی نظام بانکی در سال های […]

 

فکراقتصادی: نیاز نظام بانکی به ارائه خدمات نوین، بانک سینا را به توسعه پرشتاب بانکداری الکترونیک سوق داده و بررسی عملکرد این بانک در این حوزه نیز نشان دهنده موفقیت بانک سینا در ورود به عصر بانکداری الکترونیک است.
به گزارش فکر اقتصادی یکی از چالش های پیش روی نظام بانکی در سال های اخیر انتظارات و نیازهای به وجود آمده در بخش های مختلف اقتصادی در جهت ارائه خدمات نوین توسط نظام بانکی بود. این انتظارات و نیازها نه تنها در میان فعالان اقتصادی بلکه در میان مردم نیز وجود داشت که نظام بانکی خدمات خود را با استفاده از فناوری های نوین با بهره وری، سرعت و دقت بیشتر و بهتری به مردم ارائه دهد.
البته انتظارات مذکور به دلیل برخی ضعف ها در ساختارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال های پیش تر، قابل تحقق نبود اما بعد از افزایش سرعت توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات، بانک های فعال در نظام بانکی کشور نیز در پاسخ به نیازهای بخش های مختلف اقتصاد به سمت ارائه بانکداری الکترونیک حرکت کردند. در این میان بانک سینا یکی از بانک های خصوصی کشور بود که با درک نیازهای موجود در جامعه و اقتصاد کشور حرکت پرشتابی را به سوی بانکداری الکترونیک آغاز کرد. اشاره به برخی خدمات بانکداری الکترونیک بانک سینا، تلاش موفقیت آمیز این بانک در توسعه این خدمات را به نمایش می گذارد.
توسعه خدمات دستگاه های خودپرداز(ATM) در بانک سینا
دستگاه های خودپرداز (ATM) یکی دیگر از وجوه بانکداری الکترونیک هستند که در سال های اخیر مورد استقبال فراوان مردم قرار داند و تنوع خدمات ارائه شده توسط آنها نشان دهنده حرکت نظام بانکی به سوی توسعه بانکداری الکترونیک است. بر این اساس بررسی اجمالی خدمات متنوع ارائه شده در دستگاه های خودپرداز بانک سینا نشان دهنده توجه این بانک به این بخش مهم از بانکداری الکترونیک است.
برخی از خدمات دستگاه های خودپرداز (ATM) بانک سینا به طور خلاصه به شرح ذیل است:
– امکان انتقال وجه بین حساب های خود و دیگران در بانک سینا
– امکان انتقال وجه بین کارت های کلیه بانک های عضو شبکه شتاب
– پرداخت کلیه قبوض خدمات شهری با کارت های سینا از طریق دستگاههای خودپرداز بانک سینا و بانکهای عضو شبکه شتاب
– برداشت وجه نقد تا سقف مقرر اعلام شده توسط بانک مرکزی
– اعلام مانده موجودی
– دریافت صورت حساب
– تغییر رمز کارت و رمز خرید اینترنتی
– امکان دریافت رمز خرید اینترنتی و کد cvv2

استقرار سامانه یکپارچه بانکداری الکترونیک در بانک سینا
واریز و برداشت از حساب بانکی در کوتاه ترین زمان یکی از نیازهای اساسی مخاطبان نظام بانکی به شمار می رود و سامانه یکپارچه بانکداری الکترونیک سینا، امکانی است که پاسخگویی به این نیاز را در تمامی شعب این بانک به صورت برخط میسر می کند. این سامانه، مشتریان بانک سینا را قادر می سازد بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعبه ای که افتتاح کننده حساب بوده و تنها با مراجعه به نزدیکترین شعبه بانک سینا، نسبت به انجام هر گونه واریز و برداشت یا دیگر خدمات متنوع از حساب های خود اقدام کنند. ویژگی ها و مزایای این سامانه به اختصار به شرح ذیل است:
– امکان واریز و برداشت از کلیه شعب بانک سینا در سراسر کشور به صورت لحظه ای و برخط
– ارائه صورت حساب برای دارندگان حساب در تمامی شعب بانک سینا
– انجام واریزهای گروهی به حساب های معرفی شده در لحظه
– امکان مسدود کردن چک یا حساب در کلیه شعب بانک سینا
– امکان دریافت چک بانک سینا از تمامی شعب این بانک
– دستیابی به حساب جاری از طریق سینا کارت متمرکز
– امکان واگذاری و وصول چک های بانکی در کلیه شعب بانک سینا
– امکان صدور گواهینامه عدم پرداخت چک برگشتی برای حساب جاری در تمامی شعب بانک سینا
– پرداخت اقساط تسهیلات اخذ شده از بانک سینا به صورت لحظه ای در هر یک از شعب این بانک
– پرداخت اقساط تسهیلات اخذ شده از بانک سینا به صورت مکانیزه در تاریخ سررسید
– امکان پرداخت حقوق کارکنان شرکت ها، سازمان ها، مؤسسات و …
– امکان خرید از پایانه های فروشگاهی با استفاده از سینا کارت
– ارائه خدمات بانکی در فضای مجازی (اینترنت بانک، تلفن بانک، SMS بانک)
در ادامه، خدمات بانک سینا در فضای مجازی در قالب اینترنت بانک، تلفن بانک، SMS بانک معرفی می شود.
دسترسی آسان و سبز به خدمات بانکی با اینترنت بانک سینا
یکی از تعابیر به کار برده شده درباره بانکداری الکترونیک، بانکداری سبز است چرا که در این شیوه بانکداری با حذف ترددهای غیرضروری برای دریافت خدمات بانکی و حذف استفاده از کاغذ، ضمن ایجاد سهولت و سرعت در دریافت خدمات، محیط زیست نیز با کمترین آسیب مواجه می شود. بانک سینا نیز در تداوم توسعه بانکداری الکترونیک و به منظور دسترسی آسان مشتریان بانک سینا به خدمات بانکی و حذف ترددهای غیرضروری و کاغذ از فرآیند خدمات این بانک، سامانه اینترنت بانک را راه‌اندازی کرده است. این سامانه امکان انتقال وجه بین حساب های هر فرد در بانک سینا، انتقال وجه بین حساب های هر فرد و حساب های دیگران در بانک سینا، دریافت موجودی، مشاهده صورت حساب، دریافت صورت حساب در قالب فایل Excel، مسدود کردن سینا کارت، گزارش انجام انتقال وجه خودکار و تغییر رمز اینترنت بانک را برای مشتریان این بانک فراهم کرده است.
SMS بانک سینا؛ خدمتی پرتقاضا در بانکداری الکترونیک
SMS بانک، یکی از خدمات بانکداری الکترونیک است که بسیاری از مردم و فعالان اقتصادی به آن نیاز دارند و به عنوان مثال کمتر فردی از اقشار جامعه می توان یافت که به اطلاع از مبالغ واریزی و برداشت شده از حساب خود از طریق پیامک نیاز نداشته باشد. اهم خدمات SMS بانک، بانک سینا به شرح ذیل است:
– اعلام موجودی سپرده
– اعلام موجودی سپرده به صورت متوالی
– اعلام گردش روز سپرده
– اعلام گردش روز سپرده به صورت متوالی
– اعلام چند گردش آخر سپرده
– اعلام چند گردش آخر سپرده به صورت متوالی
– امکان غیر فعال نمودن سینا کارت
– لغو عملیات درخواستی قبلی در صورت تمایل
تلفن بانک سینا؛ خدمتی مورد نیاز اقشار گوناگون
یکی از ویژگی های بانکداری الکترونیک پوشش گسترده خدمات به اقشار گوناگون است به گونه ای که در این مدل بانکداری افراد کهنسال، سنتی یا علاقه مند به انجام عملیات بانکی با ابزارهای شناخته شده مثل تلفن نیز نادیده گرفته نمی شوند. تلفن بانک سینا امکانی دیگر بانکداری الکترونیک است که ، پوشش نیازهای بانکی اقشار گوناگون را میسر می کند. اهم خدمات تلفن بانک سینا به شرح ذیل است:
– اعلام مانده و سه گردش آخر حساب
– مسدود کردن کارت
– تغییر رمز عبور
– دریافت صورت حساب از طریق نمابر
– دریافت گردش حساب
– انتقال وجه
– فکس گردش حساب
– فکس گردش روزانه حساب
– تغییر وضعیت انتقال وجه شامل؛ غیرفعال کردن امکان انتقال وجه به خود و دیگران و کاهش سقف انتقال وجه
دسترسی به خدمات بانک سینا روی گوشی های موبایل
شایان ذکر است بانک سینا علاوه بر راه اندازی سرویس اینترنت بانک، استفاده فراگیر از گوشی های تلفن همراه در کشور را مدنظر قرار داده و بهره مندی از انواع خدمات این بانک را در گوشی های تلفن همراه، با سرویسی تحت عنوان «اینترنت بانک همراه» امکان پذیر کرده است.
اهم خدمات «اینترنت بانک همراه» بانک سینا به شرح ذیل است:
* مشاهده لیست سپرده ها، اعلام موجودی و ارائه صورتحساب
* انواع انتقال وجه شامل:
– انتقال وجه بین سپرده های خود
– انتقال وجه به سپرده های دیگران در بانک سینا
– انتقال وجه مستمر (انتقال وجه زمان دار به تاریخ آینده )
– انتقال وجه دسته ای (انتقال وجه از یک سپرده به چند سپرده)
– انتقال وجه بین بانکی پایا و ساتنا
– انتقال وجه کارت به کارت سینا به سینا و شتابی به بانک های دیگر
– انتقال وجه کارت به سپرده
* مشاهده گزارش های انتقال وجه (گزارش انتقال وجه مستمر، گزارش انتقال وجه بین بانکی پایا و ساتنا )
* امکان لغو ، تعلیق و بازفعالسازی دستور پرداخت های پایا
* افتتاح سپرده کوتاه مدت و قرض الحسنه جاری کارت
* مدیریت چک
* مدیریت تسهیلات (مشاهده جزئیات تسهیلات ، پرداخت اقساط )
* مدیریت کارت (انسداد کارت ، صورتحساب ، پرداخت قبض ، تغییر رمز دوم و … )
* امکان پرداخت قبض با سپرده و کارت
* تنظیمات گزارش دوره ای ( ارسال پیام کوتاه و پست الکترونیک جهت اعلام موجودی و صورتحساب سپرده ها )
* تغییر نام کاربری، تغییر رمز عبور
ظرفیت های برشمرده در این گزارش بخشی از اقدامات بانک سینا در توسعه بانکداری الکترونیک بود و به این ترتیب می توان گفت این بانک با این اقدامات گام های پرشتاب و موفقی را برای ورود به عصر بانکداری الکترونیک برداشته است.

image_pdfimage_print

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد