شکلات تلخ و تنوع بی‌نظیرش، انتخاب جذاب و خوشایندی برای عشاق شکلات است. از طعم فوق‌العاده‌اش که بگذریم، آیا درست است که متابولیسم را بالا می‌برد و باعث کاهش وزن می‌شود؟! به گزارش بهداشت نیوز، شکلات تلخ و تنوع بی‌نظیرش، انتخاب جذاب و خوشایندی برای عشاق شکلات است. از طعم فوق‌العاده‌اش که بگذریم، آیا درست […]

 شکلات تلخ بخورید ۲ برابر لاغر شوید
شکلات تلخ و تنوع بی‌نظیرش، انتخاب جذاب و خوشایندی برای عشاق شکلات است. از طعم فوق‌العاده‌اش که بگذریم، آیا درست است که متابولیسم را بالا می‌برد و باعث کاهش وزن می‌شود؟!

به گزارش بهداشت نیوز، شکلات تلخ و تنوع بی‌نظیرش، انتخاب جذاب و خوشایندی برای عشاق شکلات است. از طعم فوق‌العاده‌اش که بگذریم، آیا درست است که متابولیسم را بالا می‌برد و باعث کاهش وزن می‌شود؟! بله، ایده استفاده از شکلات تلخ برای لاغری هم به اندازه طعمش پرطرفدار است؛ حتی در بین ورزشکاران!

خب، چه چیزی بهتر از این‌که یک خوراکی خوشمزه را بخوریم و لاغر هم بشویم؟ البته تنها شرط لاغری با شکلات تلخ، خوردنِ آن در زمان طلایی و به مقدار مشخص است.

در این مطلب از فیتامین کالری این ماده غذایی و مقدار مناسب و بهترین زمان مصرف آن برای کاهش وزن، به همراه دستور پخت کیک شکلاتی آموزش داده شده؛ حتما این کیک فنجونی را بپزید و کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

شکلات تلخ چقدر کالری دارد؟
شکلات تلخ با کاکائو زیاد و خالص، از نظر غذایی بسیار ارزشمند است. این ماده غذاییِ با کیفیت سرشار از فیبر، آهن، منیزیم، مس، پتاسیم، فسفر، روی، سلنیوم منگنز و آنتی‌اکسیدان و چند ماده معدنی ضروریِ دیگر برای سلامتی است.ویژگی اسیدهای چرب کاکائو هم بسیار عالی است. چربیِ شکلات تلخ اکثراً اشباع‌نشده (چربیِ خوب) است. همچنین حاویِ محرک‌هایی مانند کافئین و توبرومین است. اما بعید به نظر می‌رسد که شب، شما را بیدار نگه دارد.چون مقدار کافئینِ آن در مقایسه با قهوه بسیار کم است. البته ۱۰۰ گرم شکلات تلخ کالری نسبتاً زیادی دارد و چیزی نیست که بتوان روزانه به مقدار زیاد مصرف کرد. به همین دلیل بهتر است که در مصرف این ماده غذایی زیاده‌روی نکنید.

جدول ارزش غذایی شکلات تلخ (۷۰ تا ۸۵ درصد) در هر ۱۰۰ گرم
کربوهیدرات
۴۵ گرم
قند     ۲۳ گرم
پروتئین     ۷ گرم
چربی تک اشباع نشده     ۱۲ گرم
فیبر     ۱۱ گرم
کافئین
۸۰ میلی‌گرم

شکلات تلخ چگونه باعث کاهش وزنم می‌شود؟
مقاله‌ای که در فوریه ۲۰۱۴ در مجله نوتریشن آمریکا منتشر شده هم شواهدی برای این نظریه ارائه می‌دهد که اضافه‌کردنِ شکلات تلخ به برنامه غذایی باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود. این محققان بین مصرف این ماده غذایی و موفقیت در پروسه کاهش وزن رابطه‌ای پیدا کردند که نشان می‌داد نوجوانانی که بیشتر از دیگران شکلات تلخ می‌خورند، کمتر به چاقی مبتلا می‌شوند و از تناسب اندام بیشتری هم برخوردارند. پس حقیقت دارد! اما به چه شکل؟

* شکلات تلخ سوخت‌وساز بدنتان را بالا می‌برد
مطالعه انجام شده در دانشگاه کوئین مارگارت نتایج امیدوارکننده‌ای را در مورد چگونگی تأثیر شکلات تلخ بر سوخت‌وساز چربی و کربوهیدرات نشان داد. این ماده غذایی تأثیر چشمگیری در نحوه سنتز اسیدهای چرب دارد؛ بنابراین هضم و جذب چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها را کاهش می دهد. در نتیجه فردی که شکلات با درصد بالا می‌خورد، کالریِ بیشتری برای هضمش می‌سوزاند و به این ترتیب متابولیسم بدنش بالا می‌رود.

* شکلات تلخ اشتهای شما را کنترل می‌کند
نتایج مطالعات مختلف نشان داده که خوردِن شکلات تلخ با درصد بالا، در زمان مناسب، اشتهای شما را نصف می‌کند! گنجاندنِ مقداری از این ماده خوراکی در رژیم غذایی برای لاغری باعث ایجاد هورمون‌هایی می‌شود که به مغز شما علامت سیری می‌دهد.

فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ به کاهش پتانسیل مقاومت به انسولین کمک می‌کنند. همچنین حاویِ چربی‌هایِ سالم است که باعث کاهش سرعت قند در جریان خون می‌شود. این کار به جلوگیری از بالا رفتنِ ناگهانیِ انسولین خون کمک می‌کند و اجازه نمی‌دهد که قند، مستقیماً به سلول‌های چربیِ شما هدایت شود؛ در نتیجه فردی که شکلات تلخ می‌خورد کمتر احساس گرسنگی ناگهانی و شدید یا هوس خوردنِ تنقلات می‌کند.

* شکلات تلخ استرستان را کم می‌کند
آیا می‌دانستید استرس با چربیِ شکم مرتبط است؟ افتادن در چرخه استرس و اضافه وزن یکی از بدترین اتفاقات ممکن است. اضطراب و استرس معده شما را تحریک به ترشح اسید می‌کند و در نتیجه گرسنه می‌شوید و بیشتر غذا می‌خورید (احتمالا هم غذاهای مضر). مشکل دیگر استرس احتمال پرخوریِ عصبی است. در این حالت شخص مضطرب،بدونِ احساس گرسنگی، غذا می‌خورد.

اما خبر خوب این‌جاست: یک پژوهش بالینی که در ژورنال تحقیقات پروتئوم منتشر شده نشان داد که خوردنِ حدود ۴۰ گرم شکلات تیره در روز به مدت دو هفته باعث کاهش سطح هورمون‌های استرس در بدن افراد می‌شود.با اضافه‌کردن این ماده خوراکی به برنامه غذایی روزانه‌تان استرس شما کمتر می‌شود و استرس کمتر هم برابر است با پرخوری و ریزه‌خوریِ کمتر. به عبارت دیگر: بای بای چربی‌های شکمی!

* شکلات تلخ شما را برای ساعات طولانی سیر نگه می‌دارد
شکلات تیره درست مثل آجیل می‌تواند احساس سیری و رضایت به شما دهد. همان‌طورکه در جدول ارزش غذایی شکلات تلخ هم دیدید، این ماده خوشمزه حاوی فیبر و پروتئین است که شما را برای ساعاتی سیر نگه می‌دارد و هوس غذا خوردن را از سرتان می‌اندازد.

چه موقع شکلات تلخ بخورم تا لاغر شوم؟
شما می‌توانید بعد از شام یا ناهار، (۲۰ دقیقه قبل و پنج دقیقه بعد از ناهار و شام) این ماده غذایی را نوش جان کنید. خوردنِ مقداری شکلات تیره قبل یا بعد از غذا باعث ایجاد هورمون‌هایی می‌شود که به مغز شما علامت سیری می‌دهند.

یک یا دو تکه شکلات تلخ میل کنید، تا بعد از وعده اصلی سراغ غذا نروید. پیشنهاد می‌کنیم که شکلات تیره را روی زبانتان بگذارید تا ذوب شود و طعم شگفت‌انگیز آن را چند برابر احساس کنید. البته منظورمان این نیست که هرروز مقدار زیادی شکلات تلخ میل کنید. چون این خوراکی کالری دارد و نباید در خوردنِ آن، زیاده‌روی شود.

برای لاغری شکلات تلخ چند درصد بخورم؟
یادتان باشد که نباید به هر برند شکلاتی اعتماد کنید. چون متأسفانه بسیاری از شکلات‌های موجود در بازار سالم نیستند، یا این‌که مزایای لاغری را ندارند. اگر شما می‌خواهید از شکلات تلخ در رژیم غذایی برای کاهش وزن فوری کمک بگیرید، بهتر است که یک برند با کیفیت را انتخاب کنید.

نکته بعدی انتخاب درصد خالص‌بودنِ آن یعنی ۷۰ درصد یا بالاتر است. همچنین فراموش نکنید که شکلات شیری حاویِ کالری اضافه است، پس گزینه مناسبی برای کاهش وزن نخواهد بود. اگر هوس هات چاکلت کردید، نوشیدنی‌تان را بدونِ اضافه‌کردنِ خامه و شکر آماده کنید.

image_pdfimage_print