کد خبر: 6868      |     تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۵/۰۶ - ۱۰:۲۰    

برند به مثابه یک انسان



مصطفی قمری

امروزه برند ها به عنوان یک شهروند در جامعه محسوب می شوند و رفتارهایشان در جامعه تاثیر گذار است . گویی موجودی زنده است ؛ نفس می کشد ، قد کشیده و در مسیر رشد و نمو  دوستان بیشتری می یابد ، گاهی اوقات اشتباهاتی از او سر میزند و گاهی نیز به نیازمندان جامعه تحت عنوان مسولیت اجتماعیش مدد می رساند .
این روزها زمانی که صحبت از یک برند می شود ، مقصود یک شخصیت و شهروند اجتماعی است و نه مفهوم خشک و بی روحی مانند یک سازمان اقتصادی . با در نظر گرفتن این گزاره  در بحث برندینگ و ساخت یک برند تاکید می شود که با توجه به پارامترهای گوناگون ازجمله جامعه مخاطبین شخصیتی انسانی را برای برندتان در نظر گرفته و طراحی کنید .
باید تلاش کرد تا ویژگی های شخصیتی متمایزی را برای هر برند تعریف کرد تا بتواند به عضوی معتبر و منحصر به فرد در جامعه بدل شود . با اینکه برند ها همواره درجاتی از شخصیت را از خود نشان داده اند ، اما در دنیای پر هیاهوی امروز این شخصیت باید تعریف مفصل تر و یکپارچگی بیشتری داشته باشد .
موفقیت یک برند از این جا شروع می شود که بتوانیم برند را به عنوان یک فرد تعریف کنیم ، نه به عنوان چیزی که می فروشیم و نه سازمانی که شکل داده ایم .
طبیعی است زمانی که صحبت در مورد فرد می شود ، مقصود یک انسان است با علایق و سلایق مشخص ، با ترجیحات شخصی و بسیاری از ویژگی هایی است که برای یک انسان خاص می شناسیم .
شخصیت یک برند خاص نیز باید با تمام خصیصه های بارز و متفاوتش در جامعه حضور داشته باشد و این مقوله نیازمند اشراف مسولین برند به حتی کوچکترین نکات مربوط به شخصیت برند اعم از نحوه لباس پوشیدنش ، سلیقه موسیقایی اش ، تفریحاتش ، کتاب هایی که می خواند ، غذایی که در رستوران سفارش می دهد و شیوه رابطه اش با خانواده و دوستانش است  .
چنان که مسولین برند برگر کینگ درباره شخصیت این برند به آلن پی.ادمسون نویسنده کتاب برندینگ دیجیتال (برگردان شده به فارسی توسط آتنا مقدم ) عنوان کرده اند که به هنگام اجرای فعالیت های برندینگ شخصیت این برند را شخصیتی جذاب و چیزی شبیه به یک عموی نسبتا جوان می دانیم. او مردی است که از مخاطبان اصلی خود  ، یعنی از پسر بچه های اوایل نوجوانی مسن تر است اما هم سن والدین آن ها نیست . او کسی است که وقتی اتفاق خنده داری می افتد به بچه ها چشمک های پنهانی می زند . ما از شخصیت این عموی جذاب در تمام امور برندینگ استفاده می کنیم ، از صفحه فیس بوک گرفته تا در تبلیغات تلویزیونی .
در امور مربوط به برندینگ باید فعالیت ها منطبق با شخصیت برند انجام گیرند ، مثلا برای انتخاب بازیگر تبلیغات تلویزیونی باید شبیه ترین شخص به شخصیت برند را انتخاب کرد ،اگر قرار هست در سایت نماشا ویدیویی تبلیغاتی به مخاطبان نشان داد باید از موسیقی مورد علاقه شخصیت برند استفاده کرد و حتی اگر بنا هست برای مشتریان وفادار برند هدیه ای ارسال شود باید در نظر گرفت که برند ما با توجه به خصیصه های شخصیتیش چه هدیه ای انتخاب می کند ؟
این شخصیت هست که منجر به ایجاد رابطه احساسی بین مشتریان و برند می شود ، باید ابتدا به ساکن دقیق و شفاف تعریفش کنیم و پس از آن دنیا را از دیدگان او روایت کنیم .

image_pdfimage_print
ارسال دیدگاه

نشریه
بانک و بیمه